KU MOHON KEREDHAANMU

KU MOHON KEREDHAANMU

Monday, June 20, 2011

Setelah setahun berlalu...

Seringkali anak2 mengingatkan saya supaya menyambung tulisan didalam blog ini. Saya tersenyum mendengar rayuan mereka..Saya punya alasan tersendiri kenapa saya terhenti begitu lama.Sebenarnya saya terbaca buku Yusuf Qardhawi.."Aku & Ikhwan Muslimin" mengenai kehidupannya ..Apa yg saya rasa tersentuh ialah dia tidak teruja utk menulis tentang perjalanan hidupnya kerana 4 perkara..

1.Apabila menulis tentang diri sendiri mau tidak mau akan terwarnai oleh sikap membaguskan diri sendiri atau menghiasi diri sendiri dimata pembacanya...

2.Penulisan tentang diri akan mendorong orang mengatakan 'aku begini dan aku begitu' & ianya adalah kalimat yg dibenci dan awal kata buruk yg diucapkan iblis utk membanggakan diri sendiri...Kesombongan pada diri sendiri termasuk amal yg membinasakan..


3.Qardhawi merasakan apa yg ia lewati dalam fasa hidupnya bukanlah cerita2 yg luarbiasa .


4.Beliau tiada catatan harian yang ditulis lansung sebaliknya menulis pengalaman berdasarkan ingatan sahaja.

Akhirnya Yusuf Qardhawi menulis perjalanan & pengalaman hidupnya kerana meyakini banyak menafaat yg boleh diambil oleh para pembaca.Jika org lain yang menulis tentangnya pasti berbeda dengan tulisanya sendiri...Beliau memohon barakah Allah & cuba menyampaikan yang benar,jujur dan berusaha seimbang walaupun bicara tentang diri sendiri.

Dengan itu saya berharap apa yang saya tulis kelak Allah pelihara dari segala keangkuhan & ianya tidak lain sebagai satu pengalaman dalam mendidik anak2 yg mana hari ini makin terabai..Juga mungkin akan tercerita kisah2 dalam rumahtangga buat tatapan anak menantu agar dapat dijadikan garispanduan didalam melayar ibahtera rumahtangga...

No comments:

Post a Comment